Yoga

 

 

 

 

Kundaliniyoga

Kallas modern till alla andra yogaformer och uppskattas vara tusentals år gammal.

Även om all yoga innehåller asanas och pranayama dvs kroppsrörelser och andningsövningar brukar man säga att det är större fokus på andning och meditation inom kundalini och att: Om hatha handlar om att bemästra kroppen handlar kundalini om att bemästra sinnet. Mediyoga, migränyoga och Livsyoga är några av de former som är baserade på kundaliniyoga.

Mediyogan

Den häar klass är en lugn och djupverkande yogaform med vetenskaplig förankring. Det är en kombination av medveten andning, mjuka inkännande rörelser, koncentrationstekniker, avslappning och meditation. MediYogans speciellt utformade pass stödjer kroppens självläkande förmåga. Den kräver inga förkunskaper och kan utföras av vem som helst oavsett ålder, sjukdom eller diagnos, då vi jobbar utifrån vår egen individuella nivå. Du behöver inte vara sjuk för att använda MediYoga som ett verktyg/träningsform utan kan med fördel skapa en bättre hälsa, harmoni och välmående i vardagen även som frisk. Kan även anpassas på stol.

Yinyoga

Den här klass passar alla och riktar full fokus på att få kropp och sinne att slappna av. Medan du sträcker ut i en position som är helt individuell och fri, ligger utmaningen istället i att vi stannar över tid i samma ställning. Genom denna yogaform återskapar vi kontakten mellan nervsystem och muskel och får på så vis ‘motorvägen’ för nervimpulserna att fungera igen. Det ger en enorm effekt på din rörlighet och stela områden utan att vi egentligen tränar i ordets vanliga bemärkelse.

Yoga mot stress

Den här klass blandar övningar från traditionell hathayoga med kundalini. Kristin är musiker och du kommer därför även varva ner till vibrationerna av levande musik under hennes pass.

Senioryoga 

Med sina mjuka öppnande rörelser skapar flöde och energi i kroppen, kontakt mellan musklerna i kroppen, ökad reflexförmåga och lugn genom våra andningstekniker. Yoga frigör spänningar oavsett ålder!  som äldre kan man möta man utmaningar i form av både emotionella och psykiska utmaningar så som kronisk smärta, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, oro och depression. Många tror att yoga handlar om att vara vig, stark och att den är utformad för unga människor men yoga påverkar både stela leder och sömnsvårigheter på ett positivt sätt.

Hathayogan

Level 2:

Den här klassen är för dig som redan har kunskap om yoga, men nybörjare är också välkomna. Du lär dig yoga, asanas (positioner) och yogiska andningstekniker från grunden och vilka hälsofördelar du får av dem. Du lär dig Solhälsningens 12 positoner och börjar hitta ett tempo och flöde i den. Vi förfinar sen positoner och andningstekniker i ett lite högre tempo och intensitet. Hathayoga är en mer fysiskt form av yoga där kraft och aktvitet varvas med avkoppling och vila. Klassen avslutas med en längre avkoppling.

Intermediate:
Den här klassen är för dig som har gått Hatha level 2 eller är en van yogautövare. Du tränar dig att stanna längre och bekvämt i en positon, lär dig nya variatoner av positionen. Vi lär oss också nya positoner. Kraft och aktvitet varvas med avkoppling och vila. Vi jobbar mer med andning och medvetenhet om dina tankar under yogautövandet. Vi tränar huvudstående och jobbar också med armbalanser. Klassen avslutas med en längre fysisk och mental djupavkoppling.

 

Vinyasa

Den här är en dynamisk och fysisk klass. Vinyasa erbjuder oss möjligheten att observera och känna den djupa kopplingen mellan yoga asanas under andetag och dynamiska och kraftfulla flöden.
Genom solhälsningssekvenser och skonsamma rörelser är klassen ideal för att utveckla och förbättra alla våra koordinationsfärdigheter, styrka och balans samtidigt som du stärker din inre kraft.
I början av kursen kan vissa flöden vara mjukare, så att vi kan observera den subtila rörelsen och bli bekant med yogapositioner, övergångar och sekvenser. När vi går framåt kommer flödena att bli kraftigare och kommer att introducera oss för en utmanande och ibland krävande praktik som säkert tänder elden i oss.
Passet omfattar 1 timmes kraftfull vinyasa och avslutas med 30 minuters lugn yoga och avslappning för att göra vår fredag ​​kännas fantastisk.
.
.
.
.
.
.
.
All yoga ger en starkare smidigare kropp med mindre spänningar, ökad blodcirkulation och förmåga att fokusera med mer energi och utökad lungkapacitet.
Det kommer fler och fler former och det blir svårare att förstå alla variationer av yoga och vad som passar just mig.
Du kan alltid rådfråga och berätta lite om dig själv för att bli guidad till en passande yoga för dig. Men till sist är det vårt eget hjärtas röst som leder väg.
Det kan ändå vara värdefullt att orientera sig lite kring de olika yogaformerna och deras individuella och gemensamma effekt.